17 januari, 2008

...bokfemman vecka 3

Bokfemman är ett känt fenomen som jag har kommit i kontakt med helt nyligen. Bokfemmans skapare är *Malin* och hon hittar på ett nytt ämne för fem böcker till varje vecka. Helt fantastiskt!

Jag har tänkt var med på min första bokfemma nu, lite sent om sider. Veckans tema är "senaste".

Ok, here we go.

Senaste påbörjade bok: Det är The state of Afrika av Martin Meredith som handlar om Afrikas historia de senaste 50 åren. Från de olika ländernas självständighet ungefär och framåt. Boken är lättläst och intressant. Jag har aldrig haft någon direkt kläm på hur det är i de olika länderna i Afrika, men nu lär jag mig massor.

Senaste färdiglästa bok: Tunnare än blod av Åsa Nilsonne. Sådär, tycker jag. Den handlar om en polis som får sitt första egna fall under en influensaepedimi. Ingen bok att springa benen av sig för direkt. Bl a språkflytet känns lite magert.

Senaste resebok jag läst i: The rough guide to USA av Samantha Cook. The rough guides brukar vara bra, och det är den här också. Det finns kartor och beskrivningar och tips om både det ena och andra. Ett alternativ till Lonely Planet.

Senaste beställda bok: är egentligen tre, alla av Alexander McCall, så jag drar väl till med den kändaste av dem: Damernas detektivbyrå. Jag har läst den förut, men jag har den inte så därför passade jag på att beställa den nu när också Son vill läsa den.

Senaste köpta bok: The Mapmakers av John Noble Wilford. Handlar om kartritande och kartritare genom historien.



2 kommentarer:

*Malin* sa...

Jättekul med nya deltagare - välkommen!

och jisses vilken härlig header du har! Jag längtar till sommaren när jag ser den. Har du fotat själv?

Silencia sa...

Tackar!
Jag längtar också till sommaren, speciellt nu när det är mörkt och regnet skvalar ute. Jag har fotat själv och sedan tagit ett utsnitt ur bilden. Ibland tycker jag att headern ser rörig ut, och ibland blir jag glad av den.